Arbetar som konsthantverkare, formgivare och konstnär sedan 1997 och driver min egen keramikverkstad och -butik på Stenkarsgränd 4 i Luleå.
Skapar små serier i taget av bruksgods, unika föremål och skulpturer.
Främst till köket och det dukade bordet men min keramik passar i hela hemmet, till arbetsplatsen och i utställningar.
Leran är mitt material och allt är handgjort i en lek med olika stengodsleror, former och glasyrer.
Bruksgodset drejas men jag kavlar, bygger och modellerar också, beroende på vilket uttryck jag vill nå.
Min verkstad ligger mitt i ett äldre villaområde i nedre Bredviken, på Örnäset i Luleå, i en ateljébyggnad där jag och maken, som målar, har varsin ateljé.
Keramikbutiken är öppen ca mån-tor 10-18 – säkrast att SMSa mig innan besöket, 070-323 28 26.

Foto: Simon Eliasson
Om konsthantverket
Stengodsleran har blivit mitt material och allt jag gör är handgjort av särskilt utvalda leror och glasyrer. Favoritverktygen är mina händer och mina två drejskivor, jag har en skiva för vit och en för färgad lera.
De drejade kopparna balanserar väl i handen, är sköna att både hålla i och vila ögonen på. Tekannorna har tydliga släktskap med kopparna från de olika kollektionerna, varje kollektion bildar en familj.
Lånar form och dekor från natur, arkitektur och retro-keramik. Föredrar enkla former och spänstiga linjer, olika färg på insida och utsida och skillnad mellan mönstrade och omönstrade ytor. Influenser får jag också av keramik från 50-, 60- och 70-talen. Arkeologiska fynd, art nouveau och japansk keramik är också inspirerande.
Mötet mellan form och textur är betydelsebärande. Handens arbete, ristningar och stämplingar med olika föremål gör avtryck i den mjuka leran och lämnar en evig teckning.
Om keramikprocessen
Bakom en keramikers erfarenhet och kunskap ligger upptäckter och misslyckanden. Att ha ett öppet och äventyrligt förhållande till mitt skapande underlättar. Att upptäcka det som blev fast jag tänkt något annat, att inte ha nått riktigt ända fram, gör jag att prövar en gång till, och en till, och en till…
Arbetet med att forma leran till färdig keramik tar tid och kräver tålamod. Leran ställer krav på formfasthet och balans för att inte kollapsa av sin egen tyngd, under det mjukaste stadiet.
Att dreja kräver koncentration. Du behöver vara fokuserad, stark och tydlig i dina avsikter men samtidigt följa med i lerans reaktion. Vara beredd på att snabbt rädda situationen ifall leran börjar dra åt ett annat håll än du vill.
Jag fascineras av lerans varierande stadier då den kan påverkas på olika sätt. Lervälling limmar ihop olika delar av samma lera och kan målas som färg på andra leror. Leran har flera mjuka stadier då den tar emot mönster och stämplar på olika sätt. När leran är läderhård kan den täljas med kniv.
Den torkade och pulvriserade leran kan ingå som ingrediens i keramikglasyrer.
Det tar olika lång tid att torka sina alster beroende på storlek och godsets tjocklek och väderleken /atmosfären.
En drejad kopp torkar på fyra dagar om temperatur och luftfuktighet är rätt.
En stor och tung kruka eller en skulptur kan behöva torka i en till två veckor innan den kan brännas.
Man får också ta med i beräkningen tiden det tar, två till fyra veckor, att skapa tillräckligt mycket för att fylla ugnen innan bränningarna.
Den första bränningen, skröjbränningen upp till 965 grader, tar ett och ett halvt dygn, och behövs för att man enkelt ska kunna glasera sin keramik. Att glasera kan sedan ta två till fyra dagar.
Slutligen överlämnar man sina glaserade alster till keramikugnens 1240 grader. Glasyrbränningen tar ca två dygn, ett halvt dygn för att stiga till topptemperaturen och drygt ett och ett halvt dygn för att sjunka till 70 grader, då ugnen kan öppnas.
Avsvalningstiden känns som en evighet och prövar verkligen ens tålamod…
Glädjen och lättnaden är stor när man äntligen öppnar ugnen och resultatet blev som man önskat och planerat.
Och frustrationen över de alster som inte blev som man hoppats kan, efter ett tag, vändas till nyfikenhet och en önskan att pröva igen…
Det finns alltid något som kan göras annorlunda; dreja tunnare, bygga större, glasera tjockare eller tunnare. Eller uttryckas annorlunda med en annan lera, en annan form eller andra glasyrer…
Ett oändligt givande arbete…
